ECHOES OF SILENCE
Installatives und interaktives Konzert mit Online- und On-Site-Publikumsbeteiligung

Auftragskompositionen für Percussion, Gitarren und Stimme: Lefteris Veniadis
Komprovisationen: Claudia van Hasselt, Seth Josel, Alex Giovanos, Ferdinand Breil, Nicolas Wiese

 

Griechische Partisaninnen kämpfen zur Zeit des zweiten Weltkriegs gegen die deutsche Besatzung: zum ersten Mal als gleichberechtigte Partnerinnen der männlichen Partisanen. Nach 1945 werden sie nicht etwa rehabilitiert, sondern während des Bürgerkriegs als Kommunistinnen erneut verfolgt und mit ihren Kindern unter anderem auf den Inseln Trikeri und Makronissos interniert.
FrauVonDa// widmet sich dem Schicksal der Frauen im Kontext eines Plädoyers für Demokratie und Selbstbestimmung. Das Kollektiv erzählt in Originaltexten vom täglichen Kampf ums Überleben, um Würde und Integrität und lässt gleichzeitig das Publikum zunehmend die Verantwortung für den Verlauf des Stückes mit übernehmen. In interaktiven Abstimmungsmomenten wird das Publikum als dramaturgischer Partner involviert.
Die Musik besteht aus Kompositionen von Eleftherios Veniadis, freien Improvisationen in direktem Austausch mit dem Publikum und schließlich aus Komprovisationen, die vorab per Open Call zugesandtes Material des internationalen Publikums verarbeiten.

31.08. 2021: Uraufführung „Echoes Of Silence“, Elisabeth-Kirche (Berlin)
Januar 2021 Uraufführung „The Shard“ im Rahmen von ALLOTHROE EUROPE – Echoes of Democracy (Athen)  

 

/EN/

During the Second World War, Greek partisan women fought against the German occupation–equal partners of the male partisans for the first time. After the end of the war, they were not rehabilitated but instead persecuted as communists once again and interned with their children on the islands of Trikeri and Makronissos, amongst others. As a starting point, the music theatre collective FrauVonDa selects diary entries and pieces of poetry which were written on the islands: they tell of survival, of the powerful acts, as well as the daily struggle for dignity and pride. The original texts are linked with reports of today’s political activists in Athens.
As a plea for democracy and participation, the audience becomes increasingly involved as an artistic partner during the performance, taking decisions about various parameters of the performance with increased frequency.
Eleftherios Veniadis‘ music consists of composed segments, free improvisations in direct exchange with the audience, and, finally, »comprovisations« which process material sent in advance by the international audience via open call. At the same time, the online audience acts together with the guests in attendance via an interactive platform: voting results become directly visible here and influence the performance directly. In this way, the viewers at each location are given a voice in the work and, together with the artists, bear responsibility for the course of the performance.
The playful moment of the interactive performance is always juxtaposed with the suffering of women under totalitarian structures – ECHOES OF SILENCE celebrates democracy as the highest political good.
The »comprovisations« have a central importance as an interface between the audience and the performers: they are based on the materials sent by the international audience.

With kind support by
Initiative Neue Musik Berlin, Bezirkskulturfonds Mitte, Fonds Darstellende Kuenste, Goethe Institut

 

MAIL

claudiavanhasselt@yahoo.com

ADRESSE

Greifenhagener Straße 19
10437 Berlin
Germany